گردش توپ همه‌چیز درباره فرودگاه امام خمینی - گردش توپ

اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور، فرودگاه امام خمینی است. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که در جنوب غرب پایتخت واقع شده امکانات بسیار مناسبی برای استقبال و بدرقه مسافران ایرانی و خارجی دارد. ساخت و افتتاح فرودگاه امام کش‌وقوس‌های زیادی داشت. اولین بار سال ۱۳۴۶ بود که تصمیم ساخت چنین فرودگاهی گرفته شد. اما از این زمان به بعد، سال‌ها طول کشید که کار ساخت و افتتاح فرودگاه به سرانجام برسد. درنهایت در اردیبهشت۱۳۸۴ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به بهره‌برداری رسید.

درباره فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار ساخته شده است. وجود فضاهای بسیار بزرگ اطراف فرودگاه، باند فرودگاهی بسیار وسیع و پارکینگ‌های با ظرفیت زیاد این مساحت قابل توجه را تایید می‌کند. با به‌پایان‌رسیدن ساخت فاز یک، فرودگاه امام خمینی به بهره‌برداری رسید؛ فاز یک توان جابه‌جایی ۶میلیون‌وپانصد هزار مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال را دارد. فاز دو فرودگاه نیز در دست احداث است. ترمینال سلام و ترمینال ایران‌شهر فرودگاه امام خمینی نیز در حال ساخت است.

باند فرودگاه امام ۴۲۰۰ متر طول دارد، عرض این باند نیز ۴۵ متر است. علاوه بر این، دو تاکسیوی نیز برای این باند در نظر گرفته است. یکی از این دو تاکسیوی، باند اضطراری است که طول آن معادل ۴۲۰۰ متر و عرضش ۴۵ متر است. دیگر تاکسیوی برای ارتباط و دسترسی به اماکنی نظیر آشیانه تعمیر هواپیما، محل آزمایش موتور هواپیما و پایانه بار انتخاب شده است؛ طول این تاکسیوی ۹۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰ متر اعلام شده است.

مساحت ترمینال فرودگاه امام خمینی هم به بیش از ۷۸۰۰۰ مترمربع می‌رسد. همین ترمینال برای پروازهای ورودی فرودگاه امام و پروازهای خروجی فرودگاه امام استفاده می‌شود

[irp posts=”۸۵۹۱″ name=”راهنمای کامل ترمینال های فرودگاه مهرآباد”]

 هواپیمایی های فعال در فرودگاه امام خمینی

هواپیمایی های فرودگاه امام خمینی

رادیو دور دنیا (تهران)-بین‌متنی

فرودگاه امام خمینی به‌منظور انجام پروازهای خارجی ساخته شد. ازاین‌رو تمام پروازهای خارجی کشور از این فرودگاه و پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. بنابراین هواپیمایی ‌های داخلی که پروازهایی به مقاصد خارجی دارد، در این فرودگاه فعالیت می‌کند. این هواپیمایی‌ها عبارت است از: هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ماهان، کیش ایر، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی کاسپین، قشم ایر، هواپیمایی معراج، هواپیمایی آتا، هواپیمایی قشم و هواپیمایی تابان.

ایرلاین‌ های خارجی فرودگاه امام خمینی هم تعدادشان کم نیست؛ این ایرلاین‌ها هم روزانه پروازهایی را در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انجام می‌دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترکیش ایرلاینز، ایرفرانس، لوفت هانزا، قطر ایرویز، امارات، تای ایرویز، قطر ایرویز، آسترین ایرلاینز، آذربایجان ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز  و… اشاره کرد.

امکانات فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی، علی‌رغم برخی مشکلات و کاستی‌ها، امکانات فراوانی برای میزبانی از مسافران پروازهای خارجی دارد. برخی از این امکانات در سایر فرودگاه‌های کشور نیز ارائه می‌شود؛ اما برخی دیگر مختص فرودگاه امام است. در ادامه توضیحی درباره برخی از این امکانات ارائه می‌شود.

هزینه پارکینگ فرودگاه امام خمینی

پارکینگ فرودگاه امام خمینی

برخی از مسافران ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی به سفر خارجی بروند و در مدت سفر خودروی‌شان را در پارکینگ می‌گذارند. علاوه بر این، اگر شما برای بدرقه یا استقبال عزیزانتان به فرودگاه امام خمینی می‌روید، در مدت توقف در فرودگاه، باید حتما ماشینتان را در پارکینگ پارک کنید. فرودگاه امام خمینی ۵ پارکینگ دارد که در ادامه درباره هر یک توضیحاتی ارائه می‌شود.

پارکینگ طبقاتی: پارکینگ طبقاتی یا پارکینگ مسقف فرودگاه امام، گنجایش پذیرش بیش از ۱۵۰۰ ماشین را دارد. باتوجه‌به تعرفه هزینه پارک ماشین در این پارکینگ، توصیه می‌شود تنها کسانی که برای استقبال یا بدرقه نزدیکانشان به فرودگاه می‌آیند، از این پارکینگ استفاده کنند. این پارکینگ زیر ترمینال فرودگاه واقع شده است؛ افراد می‌توانند با آسانسور در مسیر ترمینال و پارکینگ تردد کنند.

پارکینگ روباز شماره ۳ و ۴: دو پارکینگ روباز شماره ۳ و ۴ ظرفیت نگهداری از بیش از ۱۰۰۰۰ ماشین را دارد. البته این پارکینگ‌ها با فاصله‌ زیادی از فرودگاه احداث شده است. بنابراین افراد پس از پارک‌کردن ماشین‌هایشان می‌توانند با اتوبوس‌های شاتل (اتوبوس‌های رایگان داخل فرودگاه) خود را به ترمینال مسافران برسانند.

پارکینگ روباز شماره ۲: این پارکینگ دورتر از پارکینگ‌های شماره ۳ و ۴ است و برای ۸۴۰ ماشین گنجایش دارد. پارکینگ روباز شماره ۲ برای توقف خودروهای توقیفی است و البته در زمان‌های شلوغی فرودگاه، استفاده می‌شود. برای رفت‌وآمد به این فرودگاه هم اتوبوس‌های شاتل فرودگاه در دسترس است. اما این پارکینگ به‌طورکلی در اختیار مسافران و همراهان آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

پارکینگ روباز شماره ۵: پارکینگ شماره ۵ فرودگاه امام در نزدیکی ساختمان گمرک واقع  و برای ماشین‌های این بخش در نظر گرفته شده است.  این پارکینگ هم به مسافران و مراجعان فرودگاه اختصاص ندارد.

درصورتی‌که درباره پارکینگ‌ها پرسشی دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن پارکینگ فرودگاه امام به شماره ۵۱۰۰۷۱۹۹-۰۲۱ پرسشتان را مطرح کنید.

فروشگاه فرودگاه امام خمینی

اگر پیش از سفر فرصت خرید نداشته‌اید یا چیزی را فراموش کرده‌اید، احتمالا در فرودگاه امام می‌توانید بخشی از نیازهایتان را تهیه کنید. تعداد زیادی فروشگاه در فرودگاه امام خمینی وجود دارد که کالاهای مختلفی را عرضه می‌کنند. در این فروشگاه‌ها، انواع اجناس لوکس و برند، سوغات شهرهای مختلف ایران و خوراکی فروخته می‌شود.

خدمات CIP فرودگاه امام خمینی

CIP مجموعه‌ای از خدمات است که در صورت تمایل مسافران برای آن‌ها ارائه می‌شود. افراد پرمشغله‌ای که از این امکان استفاده می‌کنند، می‌توانند در زمانشان صرفه‌جویی کنند. مسافران می‌توانند مدارک خود را تحویل دهند و به‌جای حضور در صف‌های چک‌این، تحویل بار و… در سالن CIP استراحت کنند. پذیرایی با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های لذیذ، استراحت در اتاق‌های راحت، استفاده از اینترنت رایگان و… فعالیت‌هایی است که مسافران در زمان انتظار می‌توانند به آن‌ها بپردازند.

اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی

مسافرانی که از کشورهای دیگر، برای سفری کوتاه به ایران می‌آیند، می‌توانند در تهران ماشینی برای خود داشته باشند. دفاتر اجاره خودرویی که در فرودگاه امام مستقر است، با در اختیار داشتن انواع ماشین‌های لوکس و اقتصادی به این افراد کمک می‌کنند.

اجاره خودرو شرایط خاص خودش را دارد، ازجمله اینکه باید گواهینامه داشته باشید بنابراین درصورتی‌که چنین مدرکی را به همراه ندارید، فکر اجاره خودرو را از بیرون کنید.

رستوران و کافی‌شاپ فرودگاه امام خمینی

رستوران فرودگاه امام خمینی

بسیاری از ما در نزدیکی‌های سفر کارهای زیادی داریم که باید آن‌ها را سامان‌دهی کنیم. بستن چمدان، رسیدگی به کارهای عقب‌مانده، انجام بخشی از کارهای روزهای آینده، برنامه‌ریزی برای سفر و… ازجمله کارهایی است که حسابی سرمان را شلوغ می‌کند. بااین‌همه شلوغی‌ها ممکن است وقت غذاخوردن نداشته باشید. علاوه بر این باید ۳ ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید، در نتیجه ممکن است گرسنه یا تشنه شوید. درهرحال نگران نباشید، امکانات زیادی در فرودگاه امام خمینی در دسترس شماست.

در فرودگاه امام خمینی تعداد زیادی رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ وجود دارد که با انواع غذاها، میان‌وعده، کیک و شیرینی و نوشیدنی‌های لذیذ و خوش‌طعم از شما پذیرایی می‌کند.

البته توصیه می‌شود پیش از سفر هوایی از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب اجتناب کنید تا سفر آرام و بی‌دردسری داشته باشید، خصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که در پرواز دچار حالت تهوع می‌شوید.

بانک و صرافی در فرودگاه امام خمینی

برای آسایش و رفاه بیشتر مسافران، در فرودگاه امام چندین شعبه بانک و صرافی وجود دارد. این شعب و صرافی‌ها هم در سالن ورودی و هم در سالن خروجی دیده می‌شوند. علاوه بر این دستگاه‌های خودپرداز نیز در محوطه فرودگاه وجود دارد. بسیاری از مسافرانی که مدت‌هاست در کشور حضور نداشته‌اند و پول ایران با خود به همراه ندارند، می‌توانند با کارت‌های بانکی‌شان از این خودپردازها پول بگیرند.

دریافت عوارض خروج در فرودگاه امام خمینی

اگر سفرتان ناگهانی بوده یا وقت نداشته‌اید که عوارض خروج را پرداخت کنید، نگران نباشید. در فرودگاه امام خمینی شعبه‌ای از بانک ملی وجود دارد که شما می‌توانید عوارض خروجتان را از این طریق پرداخت کنید. ضمن اینکه دستگاه مخصوص پرداخت عوارض خروج هم در فرودگاه قرار داده شده است و شما از طریق این دستگاه هم می‌توانید عوارض خروجتان را بپردازید.

اینترنت وای‌فای فرودگاه امام خمینی

پس از اینکه بارهایتان را تحویل دادید، کارت پرواز را گرفتید و به سالن انتظار رفتید، احتمالا زمان اضافه می‌آورید. سرگرم‌شدن با اینترنت و انجام کارهای باقی‌مانده، می‌تواند راه‌حلی برای پرکردن این زمان‌ها باشد. با واردکردن رمز عبور، می‌توانید از اینترنت وای‌فای فرودگاه امام خمینی استفاده کنید.

هتل فرودگاه امام خمینی

هتل فرودگاه امام خمینی

در نزدیکی فرودگاه امام خمینی، دو هتل بزرگ و لوکس ساخته شده است؛ فرودگاه نووتل و فرودگاه ایبیس. این هتل ها پذیرای مسافرانی است که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و باید برای انجام پرواز خارجی‌شان چند ساعت یا یک روز کامل منتظر بمانند. در واقع این مسافران به‌جای آنکه به داخل شهر بروند، می‌توانند در یکی از این دو هتل اقامت کنند و در زمان نزدیک به پرواز، هتل را به مقصد فرودگاه ترک کنند.

هتل نووتل هتلی ۵ ستاره و بسیار شیک است؛ اتاق‌های راحت با امکانات رفاهی کامل، استخر، سونا، ماساژ، رستوران‌ و کافی‌شاپی شیک، بخشی از مزایای این هتل است. شما در هتل نووتل به غیر از اقامت کامل، می‌توانید اقامت ۶ ساعته هم داشته باشید. اما هتل ۴ ستاره ایبیس هم تقریبا چیزی کم از نووتل ندارد. امکاناتی در همین حدود برای مهمانان ایبیس هم ارائه می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر اقامت روزانه و ۶ ساعته، امکان اقامت ۳ ساعته هم در هتل ایبیس پیش‌بینی شده است.

گفتنی است مهمانان این دو هتل، هنگام رزرو، می‌توانند گزینه‌ای را انتخاب کنند که بر اساس آن، علاوه بر اقامت، تمام امور فرودگاهی نظیر، تحویل بار، دریافت کارت پرواز و… توسط هتل برای مسافر انجام ‌شود.

آدرس فرودگاه امام خمینی

همان طور که اشاره شد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جنوب غربی تهران واقع شده و با مرکز شهر حدودا ۱ ساعت فاصله دارد (این زمان به میزان ترافیک بستگی دارد). اما اگر آدرس دقیق فرودگاه امام را بخواهید، از این قرار است:

رادیو دور دنیا (تهران)-بین‌متنی

تهران- بزرگ‌راه خلیج‌فارس- کیلومتر ۳۰- فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)

آدرس فرودگاه امام خمینی در گوگل مپ:

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی شماره تلفن های متعددی دارد که هر یک پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم است. برخی از این مهم‌ترین شماره‌های فرودگاه امام خمینی از این قرار است:

شماره تلفن فرودگاه امام خمینی: ۵۱۰۰۱۱۱و ۵۱۰۰۱۱۴و ۵۱۰۰۱۱۸- ۰۲۱

شماره تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی: ٠٩۶٣٣٠

شماره تلفن پارکینگ فرودگاه خمینی:۵۱۰۰۷۱۹۹-۰۲۱

[irp posts=”۹۲۶۹″ name=”آدرس و شماره تلفن فرودگاه‌ های سراسر کشور”]

سایت فرودگاه امام خمینی

سایت فرودگاه امام خمینی، حاوی اطلاعات بسیار مفیدی است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های شما باشد. برای مراجعه به این سایت و استفاده از اطلاعات آن، روی این آدرس https://www.ikac.ir کلیک کنید.

در این سایت می‌توانید پروازهای ورودی فرودگاه امام و پروازهای خروجی فرودگاه امام را با جزئیاتشان مشاهده کنید.

ترمینال فرودگاه امام خمینی

ترمینال فرودگاه امام خمینی

پیشتر هم اشاره شد که در حال حاضر فرودگاه امام خمینی تنها یک ترمینال دارد که تمام مسافران پروازهای خروجی و ورودی از آن استفاده می‌کنند. البته قرار است دو ترمینال دیگر هم به این مجموعه اضافه شود؛ ترمینال سلام و ترمینال ایران‌شهر. چند سالی است ساخت این دو ترمینال ادامه دارد.

رسیدن به فرودگاه امام خمینی

با رشد و توسعه حمل‌ونقل شهری در اطراف فرودگاه امام خمینی، برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی، وسایل مختلفی در دسترس است. اینکه کدام یک را انتخاب کنید به شرایط و نیازهای شما بستگی دارد. علاوه بر این بهتر است زمان پرواز و شرایط ترافیکی را نیز هنگام انتخاب وسیله مدنظر قرار دهیم. همان طور که می‌دانید برای پروازهای خارجی حداقل باید ۳ ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

اینکه چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشیم، به این بستگی دارد که مقصدمان داخلی است یا خارجی.

تاکسی فرودگاه امام خمینی

تاکسی فرودگاه امام خمینی

یکی از وسایل نقلیه متداول برای رفت‌وآمد به فرودگاه امام خمینی، تاکسی است. برای بازگشت از فرودگاه که کار بسیار ساده است؛ می‌توانید با تاکسی‌هایی که آماده سوارکردن مسافران هستند، به‌راحتی به مقصد برسید. اما اگر می‌خواهید از خانه به فرودگاه بروید و از تاکسی فرودگاه استفاده کنید، باید به سایت تاکسی فرودگاه امام مراجعه کنید. در این سایت اطلاعات لازم را وارد می‌کنید و درخواست تاکسی می‌دهید. این تاکسی‌ها آماده رساندن مسافران از شهرستان‌های کشور به فرودگاه امام خمینی نیز است. آدرس سایت تاکسی فرودگاه امام خمینی: http://www.imamtaxi.com/

مترو فرودگاه امام خمینی

اگر از تهران عازم فرودگاه امام خمینی هستید، می‌توانید با مترو نیز خود را به فرودگاه برسانید. مترو به طور خاص در زمان‌هایی که ترافیک سنگین است، به کار می‌آید. برای مثال در پنجشنبه آخر سال، بسیاری از افراد عازم بهشت زهرا تهران می‌شوند و ترافیک در بزرگ‌راه‌های منتهی به فرودگاه سنگین می‌شود و ازآنجایی‌که رسیدن به فرودگاه در زمان مقرر بسیار مهم است، برای فرار از ترافیک این روز می‌توانید از مترو استفاده  کنید. برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی با مترو، باید سوار خط ۸ مترو تهران شوید. در ایستگاه سوم یعنی بین واوان و پرند باید از مترو پیاده شوید؛ چند دقیقه بعد در فرودگاه خواهید بود.

چنانچه تصمیم دارید با مترو به فرودگاه امام خمینی بروید، بهتر است چمدان‌های زیاد و سنگین با خود نبرید تا رفت‌وآمدتان راحت‌تر باشد.

[irp posts=”۸۷۴۶″ name=”امکانات و پروازهای فرودگاه بین‌المللی هاشمی نژاد مشهد”]

اتوبوس فرودگاه امام خمینی

برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی از اتوبوس هم می‌توانید استفاده کنید. مبدا اتوبوس فرودگاه امام خمینی، مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد است. این اتوبوس‌ها در مسیر در میدان آزادی و حرم امام خمینی هم توقف دارد.

آژانس و تاکسی‌های آنلاین

اما اگر نمی‌خواهید برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، آژانس‌ها و تاکسی‌های آنلاین، راه‌حل معقولی به حساب می‌آید. در بیشتر موارد هزینه‌ای که تاکسی‌های آنلاین برای طی این مسیر دریافت می‌کند، کمتر از هزینه‌ای است که آژانس‌ها از شما می‌گیرد.

خودرو شخصی

و درنهایت اگر هیچ‌یک از گزینه‌های بالا مطلوب شما نیست، می‌توانید برای رفتن به فرودگاه امام به خودروی شخصی فکر کنید. البته بهترین راه‌حل این است که مسیر را به همراه یکی از بستگان یا آشنایانتان طی کنید. در واقع فردی دیگر مسئولیت رانندگی را برعهده داشته باشد و شما را به فرودگاه برساند. سپس ماشین را برگرداند. در غیر این صورت باید از پارکینگ فرودگاه امام استفاده کنید. شما با کمی محاسبه درمی‌یابید که از خانه تا فرودگاه، را اگر با ماشین شخصی بروید مقرون‌به‌صرفه‌ است یا با آژانس و تاکسی‌های آنلاین.

اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی اطلاعات پرواز

اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی، لیست پروازهای خروجی فرودگاه امام و لیست پروازهای ورودی فرودگاه امام، همه و همه در سایت فرودگاه در دسترس شماست(https://www.ikac.ir). درصورتی‌که پاسخ سوال خود را در سایت نیافتید، از شماره تلفن‌های فرودگاه برای تماس استفاده کنید.

[irp posts=”۸۹۱۵″ name=”با فرودگاه بین‌المللی تبریز آشنا شوید”]

پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی

پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی پروازهایی است که روزانه، تهران را به مقصد کشورهای خارجی ترک می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری درباره پروازهای خارجی هر رزو و جزئیات آن‌ها داشته باشید، روی این لینک https://www.ikac.ir/flight-status کلیک کنید.

پروازهای ورودی فرودگاه امام خمینی

پروازهای ورودی فرودگاه امام خمینی، پروازهایی است که روزانه از کشورهای خارجی در تهران به زمین می‌نشیند. درصورتی‌که منتظر عزیزان و بستگان‌تان هستید و می‌خواهید برای استقبال آن‌ها به فرودگاه بروید، می‌توانید اطلاعات پروازهای ورودی فرودگاه امام را در این صفحه https://www.ikac.ir/flight-status بیابید.

اشیا گمشده در فرودگاه امام خمینی

اگر شیء یا وسیله‌ای را در فرودگاه امام خمینی جا گذاشته‌اید یا گم کرده‌اید، برای یافتن آن باید به فرودگاه بازگردید. در فرودگاه هم به سراغ پلیس اشیا جامانده بروید. هرچه در فرودگاه جامانده باشد، در این محل نگهداری می‌شود. برای پس‌گرفتن اشیا جامانده در فرودگاه امام خمینی، باید یک سری قوانین رعایت شود. این قوانین از این قرار است:

شناسایی هویت مالک به‌وسیله پلیس و بیان دقیق مشخصات ریز اموال

ارائه اوراق هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی و اصل پاسپورت

به همراه داشتن سند مالکیت، فاکتور خرید یا جعبه لوازم صوتی و تصویری (مانند دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری، موبایل، لب‌ تاپ، تپلت و…)

به همراه داشتن فاکتور خرید طلا و جواهرات

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 171 views بار دسته بندی : دانستنی‌های سفر تاريخ : 29 نوامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها